Fermierii moldoveni trebuie să se unească în asociaţii pentru a cuceri noi pieţe





Pe fundalul interdicţiilor de a exporta produsele moldoveneşti pe unele pieţe tradiţionale, producătorii agricoli trebuie să se unească în asociaţii, fapt ce va ajuta la cucerirea noilor pieţe, consideră viceministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Sergiu Gheţiu.

Intervievat de agenţia "Infotag", el a spus că "unirea în asociaţii le va permite fermierilor să iasă la un nou nivel şi va contribui la dezvoltarea ramurii, deoarece agricultorii vor fi mai competitivi în comparaţie cu producătorii din alte ţări".

"Hipermarketurile atît din Vest, cît şi din Est sînt interesate de cooperare de lungă durată. Ce poate oferi un singur agricultor cu 30 de mii de tone de mere? Peste două luni el va vinde totul, iar centrele comerciale vor fi nevoite să caute noi furnizori. Pentru antreprenori livrările mici nu sînt avantajoase, ei nici nu le iau în considerare, însă dacă negocieri va purta o asociaţie din 5-10 fermieri, care au 200-300 de mii tone de producţie, atunci are sens de semnat contracte", consideră Gheţiu.

Potrivit lui, "unirea fermierilor doar va spori autoritatea Moldovei pe arena internaţională, ca un partener de încredere".

"Dacă anterior agricultorii noştri vindeau recolta direct de pe cîmp, primind bănuţi, acum au posibilitatea reală de a face bani buni, dar trebuie luate măsuri suplimentare. Ei trebuie să dispună de frigidere, linii de împachetare. În acest sens statul propune fermierilor proiecte bune, important este ca oamenii să se dezică de modul obişnuit de trai şi să înceapă a se dezvolta", a spus viceministrul.

În primăvară Ministerul Agriculturii a lansat programul de creare a asociaţiilor. Uniunile agricole vor avea posibilitatea să primească de la stat un grant de pînă la $350 mii pentru procurarea utilajului pentru procesul postrecoltare. Potrivit reprezentanţilor ministerului, "mai devreme sau mai tîrziu, vînzarea la pieţe va înceta şi trebuie întreprinse măsuri pentru ca mărfurile moldoveneşti să fie solicitate în reţelele de retail, însă din imposibilitatea de a asigura supermarketurile cu produse de calitate, împachetate, producătorii le vînd ca materie primă, pierzînd multe resurse".